Adaptační kurzy neboli adapťáky se staly nedílnou součástí počátku školního roku. Jejich tradice je stará již více než jedno desetiletí. Zpočátku měly podobu adaptačních pobytů. Ty byly dvoudenní a konaly se vždy před samotným začátkem školního roku tak, aby se žáci navzájem poznali a dokázali se také zorientovat v novém prostředí.
I do jejich organizace zasáhla pandemie koronaviru, kdy se z adaptačních pobytů stal adaptační kurz, tentokráte jednodenní. Po letošních adapťácích, které proběhly v pěti cyklech od 15. do 22. září, se ukázala jedna pozitivní věc, kterou jednodenní kurz přinesl. A tím je bezesporu účast všech žáků třídy, kteří se již navzájem trochu znají, ale potřebují si informace o ostatních ještě doplnit. K tomu pak přispěje bohatý program, jehož se několika hodinách všichni žáci jednotlivých tříd zúčastní. Při předchozích adaptačních pobytech tomu tak nebývalo. Žáci se viděli poprvé v životě, a tak jejich seznamování probíhalo zpočátku velmi rozpačitě. Navíc se velmi často neúčastnili všichni žáci a celá třída se pak sešla vždy až prvního září. Zažil jsem sám jako třídní obě varianty, takže mohu srovnávat.
Letošní adaptační jednodenní kurz posloužil nejen k poznání žáků, ale také jejich třídních učitelů. Po úvodních seznamovacích aktivitách dostaly prostor různé hry opět s cílem lépe se poznat.
Poté se žáci přemístili z budovy školy do jejich venkovních prostor, kde následovaly sportovní soutěže. Po obědě pak přišli ke slovu zástupci Školního parlamentu, kteří žáky seznámili s jeho činností. Závěr celého jednodenního pobytu patřil opět společným hrám.
Adaptační kurzy se vydařily a žákům přinesly kromě poznání ostatních spolužáků i možnost lépe poznat své třídní učitele i prostředí školy.
Poděkování za jejich organizaci pak patří především Mgr. Mileně Buškové i Mgr. Daně Petrové, které seznamovací kurzy vedly i třídním učitelům, kteří jim byli nápomocni.
Mgr. Vítězslav Hulák